tisdag 21 oktober 2008

The Hellacopters avsked

I fredags var det då dags för ett av Sveriges mest eminenta band att ta farväl. Jag började lyssna på Hellacopters i början av 2000-talet och när skivan By The Grace of Good kom ut var jag såld. Det var efter det att Dregen lämnat bandet för att satsa på Backyard Babies, och jag tror att det var då de nådde ut till den större skalan. Radiodängor som ”Toys And Flavors”, ”By The Grace Of Good” och ”Carry Me Home” öppnade ögonen för allmänheten. Men det är inte så Hellacopters ska ses, de ska ses som det 60-tals inspirerande garagerockband de skapades till att vara, det är Pure Rock’n’Roll. De är ett band där de flesta stora svenska musiker någon gång varit inblandad och som bandet The Hives nyligen sagt så är låten ”(Gotta get some action) NOW!” den bästa svenska rocklåt som någonsin gjorts.

Det var kul att se alla inbitna rockfans som hade samlats i karlstad för att hylla bandet. Själv tycker jag att spelningen var BRA, men inte mycket mer. Det var bra fart på scenen och man slösade inte på tiden utan slängde iväg låt efter låt utan vidare mellansnack, något som jag tror fansen uppskattade. Jag vet inte vad det var som fattades men det kanske är det som gör att de nu slutar, de kanske är trötta på konceptet Hellacopters. Jag tror dock att det blir en reunion någon gång i framtiden. När låten ”I’m in the Band” bränns av så går ett högt jubel genom publiken och alla sjunger med, och då ska ni komma ihåg att det var en av de sista låtarna. Bästa framförande enligt mig var låten ”By The Grace Of God”.

Den 25-26 oktober gör The Hellacopters sina sista spelningar på Debaser i Stockholm, där kan ni räkna med en strålande show.

Inga kommentarer:

 
Blogglista.se